Arktiska gener och att ärva rädslor

Om man är intresserad av släkthistoria så brukar man förr eller senare också bli intresserad av genetik som är ett otroligt intressant ämne. I mitt huvud sammanställer jag ganska omedvetet varje dag släkter som finns i min närhet och deras ofta speciella egenskaper eller sätt. Ofta kan jag bara genom att titta på en person och deras kroppsspråk se vilken släkt människan kommer ifrån, något som jag blir bättre på för varje dag. Vad som slagit mig på senare tid är att allt inte kan vara relaterat till miljön du växer upp i. Vissa saker har jag fått för mig är mer djupt rotade än så, nästan medfödda kan tyckas. Klart är ju att vi alla är våra föräldrars avbild. Hälften från mamma, hälften från pappa, mor- och farföräldrar och så vidare. Men vad är det vi ärver? Är det bara fysiska egenskaper eller går arvet i verkligheten mycket djupare än så?

Den senaste forskningen visar att möss kan ärva rädslor från sina föräldrar. I försöket utsatte man några möss för en blomdoft och i samband med detta så fick mössen elektriska stötar som kändes obekväma. Efter ett visst antal gånger så uppvisade mössen en stark rädsla i samband med att doften dök upp. Från dessa möss togs spermier som inseminerades i honor som fick ungar. Ungarna fick växa till sig utan föräldrarnas närvaro och uppvisade sedan i försök, förvånande nog, en rädsla så fort blomdoften dök upp! Testerna visade att rädslan kunde fortsätta i flera generationer efteråt vilket jag tycker är högst anmärkningsvärt. Flera försök har gjorts i detta och alla visar de samma resultat. Rädslor kan ärvas ner i många generationer utan minsta miljöpåverkan och detta kallas för epigenetisk nedärvning.

Direkt jag hörde om detta så dök flera frågor upp. Om man kan ärva rädslor, vad är det som säger vad vi inte ärver? Kan vi ärva tankar, upplevelser av trevliga saker? Det visade sig också att svält är något som kan ärvas om man vill säga så. Om din farmor upplevt svält i sitt liv så finns en stor risk för dig att du har lättare att bli överviktig och dras med hjärtproblem och andra åkommor. Dina gener ”minns” med andra ord din farmors svält och gör därför allt för att samla på sig fettreserver för att klara svältperioder. Jag tror att vi ännu bara är i forskningens linda för att upptäcka vad vi egentligen ärver från våra förfäder. I framtiden kan jag tänka mig att det kan komma uppvisas att vi i viss mån är förprogrammerade för det liv och miljö som våra föräldrar och förfäder redan levt. Att människan sen är mycket bra på att anpassa sig är klart, men en som har information redan från födseln om det liv personen ska leva, lär otvivelaktigt ha en hel del goda fördelar.

Ytterligare nya upptäckter är en arktisk gen, en gen som heter CPT1A. Den återfinns hos många cirkumpolära folk som har, eller har haft, en kost som består mestadels av högt fett- och proteininnehåll genom generationerna, något man kallar för en arktisk kost och lever i ett bistert, kallt klimat. Tänk dig ren- och älgkött med mycket fisk och lite kolhydrater, precis den kost vi har haft här uppe under alla tider. Potatisen och spannmål kom in i våran dagliga kost mycket sent i tiden, för många kanske  bara två eller tre generationer sedan. Den arktiska genen gör att fettreserverna bränns dramatiskt mycket långsammare, att kroppen hushåller bättre med den lagrade energin, nämligen fettet i kroppen, och bättre motstår perioder av svält. För små barn kan den dock orsaka stora problem med bland annat lågt blodsocker och därför har man i Alaska börjat undersöka om barn är bärare av genen för att underlätta under småbarnsåren.

Den arktiska genen återfinns hos cirkumpolära folkslag runt stora delar av jorden såsom Inuit, Inupiat och Yupik i Alaska och på Grönland, indianer i British Columbia, mest på Vancouver Island och Tshimsian i sydöstra Alaska. Genen återfinns dock inte hos några av ursprungsbefolkningen i de södra delarna av USA. Den är nu också bekräftat att den återfinns hos många folkslag i Sibirien där upp till 68 procent av försökspersonerna bär på genen. Eftersom vi här uppe hos oss har haft, och i stor del även ännu har, samma slags matvanor, liknande klimat och bevisligen även har en genetik som ligger någorlunda nära sibiriska folkslag (se nedan) så skulle det förvåna mig oerhört mycket om inte genen även återfinns även bland oss.

 

DSC_0006

I ditt DNA finns alltså både fysiska arv såsom längd, muskulatur och ögonfärg inprogrammerat, men även rädslor, svältperioder från tidigare generationer och kostvanor. För många år sedan gjorde jag ett DNA-test som uppvisade en hel del intressanta saker som jag tänkte dela med mig av för er.

Mitt DNA uppvisade bland egenskaper på en ökad risk för manligt håravfall från både min mor och fars sida, lyckligtvis är det ännu ganska tjockt, haha. Jag hade vidare dubbla aktiva kopior av alfa- aktinin-3 i de snabba muskelfibrerna, vilken genotyp uppvisas hos de allra flesta världsklassidrottare och uthållighetsidrottare. Jag hade inget ökat sötsug och jag bar även inte heller på anlaget för resistens mot varken Malaria eller HIV-infektion, vilket bärs av cirka 1-2,5% av alla skandinaver.

Vad gäller mitt genetiska ursprung så uppvisade jag en del intressanta saker om man betänker att min släkt på både mor och fars sida bott inom Norrbottens gränser under många århundraden och i vissa släktled kanske tusentals år. Av de tusental förfäder jag har så kommer två eller tre stycken från södra Europa, så kallade valloner som kom upp till Norrbotten i samband med gruvbrytningens start i Norrbotten på 1600-talet. De andra förfäderna är både fjäll- och skogssamer, svenskar, tornedalingar och finnar som under långa tider bebott den norra hemisfären.

På jämförelsen med idag levande folkslag via mitt autosomala ursprung, dvs. från båda mina föräldrar, så uppvisade jag en del roliga saker. Min genetiska likhet med svenskar kom först på nionde plats, förpassade någonstans där bakom finnar, ungrare, ryssar, adygei, syrjäner-komi, khanter och tjuvasjer. Folkslag som går österut från vart jag bor, mot sibirien och ända in i asien.

Vad det betyder är inte att jag är unik, utan det betyder att tusen och åter tusentals människor bara i Gällivare kommun har ungefär samma genetiska ursprung. Hur många det är i hela Norrbotten som uppvisar exakt samma genetiska ursprung som mig är svårt att säga, men den absolut största delen av befolkningen skulle jag vilja påstå. Förutom detta har vi även ärvt en del rädslor, kostvanor och svälttider i våra gener från förfäderna som även idag spelar en stor roll och påverkar  våra liv ur bland annat ett hälsoperspektiv. Jag tror att man i framtiden kommer att göra DNA-test för att kolla upp alla dessa saker så man vet vilken kost som är mest fördelaktig för en själv och även veta vad man ska tänka på för att hålla sig frisk. Jag brukar säga att människor berättar vad dom vill och vad som passar för stunden, men DNA:t berättar den riktiga historien så som den har passerat.

Män från komi, nenet, khanty och selkup i byn Aksarka, Ryssland samarbetar med renskötseln.

Män från komi, nenet, khanty och selkup i byn Aksarka, Ryssland samarbetar med renskötseln.

khanty1

Renslakt hos Khanty-Mansi i Sibirien.

khanty

Kvinna tillhörande Khanty i Sibirien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

//Tommy

Se följande artiklar om du vill veta mer angående försöken med mössen och den arktiska genen:

http://www.ft.com/cms/s/2/c94463f6-66b5-11e3-8675-00144feabdc0.html
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskare-minnen-gar-i-arv/
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/du-mar-som-din-farmor-at/                                                             http://www.adn.com/article/20141129/clues-emerging-about-arctic-gene-diet-and-health http://www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141023131653.htm

6 thoughts on “Arktiska gener och att ärva rädslor

  1. Går det att göra ett sånt där DNA-test fortfarande? Vart kan man kolla efter det? Får nog antagligen samma resultat som dig gällande ursprung.

  2. Är det 23andme du testat dig på Tommy? du borde dyka upp i min träfflista då ungefär hälften av dina bloggposter handlar om mina förfäder men jag kan ej se dig där. jag hann också testa mig innan de amerikanska myndigheterna stoppade möjligheten med medicinska resultat, men man testade väl aldrig CPT1A?

    Om du överför dina rådata till familytreedna finns det en kul funktion som heter ”my orgins” där man kan se procentuellt vilka folkgrupper man har genetisk härstamning ifrån.

    • Hej Fredrik!

      Det var inte på på den sida du beskriver som jag gjorde testet, kommer inte ihåg utan att titta vad den hette, men den försvann för ganska många år sedan. Precis som du säger så kollade man aldrig efter CPT1A och det är ju endast mina egna funderingar som gör att jag misstänker att den genen kan finnas bland befolkningen även här. 🙂

  3. Jag har precis som du i stort sett alla förfäder från Norrbotten och precis som du släktingar från Stålnacke, Spett, Thun, Servio och dessutom Elingius. Nu när jag spårat farsans gener visar det sig att förfäderna kom från Österbotten och Karelen också. Om du skulle se mig så är jag i varje fall ett hopkok av Gruvfolk från Svappavaara, samer, kalixbor och birlkarlsläkter. Du får allt komma till Uppsala och hälsa på, för jag vill ha en diagnos 🙂

Kommentarer inaktiverade.