Räveldarna

Norrskenet har fascinerat mig så länge jag kan minnas och ännu idag kan jag omöjligen somna om jag vet att det pågår ett norrsken utanför. Jag tycker mycket om att fotografera norrskenet och har fått några ganska fina foton genom åren och jag är alltid lika entusiastisk varje gång jag står under det. Jag kan verkligen förstå att människor reser över hela jorden bara för att få se det åtminstone en gång under sitt liv.

DSC_0006

Kring norrskenet finns många legender som faktiskt är ganska likartade över hela det arktiska området.  Jag pratade närmare med min mormor och morfar som berättade att de äldre mer eller mindre verkade lite rädda för norrskenet, vilket också i sin tur överfördes till barnen. Morfar säger att han minns att de äldre människorna sa att man inte fick varken springa, skratta, vissla eller leva om på något sätt om norrskenet fladdrade på himlen. Om man gjorde det skulle man bli straffad på något sätt, få en sten i huvudet från himlen eller liknande.

Min mormor berättar att man alltid var ute när hon var liten, hela dagarna igenom för mycket annat fanns ju inte att göra. Hon minns en gång när man var ute en vinterkväll och var på väg hemåt mot byn. Då kom norrskenet upp på himlen och började sitt skådespel. Alla barn tittade på skenet och nästan ryste för man tyckte att det var så hemskt. Mormor berättar vidare att hon har hört norrskenet spraka, precis som väldigt många äldre har berättat.

”När vi var små så fanns det inga bilar, inga gatlyktor eller motorfordon överhuvudtaget. Det var bara helt tyst och då kunde man ibland höra när norrskenet sprakade på himlen. Man skulle vara lugn och försiktig vid norrsken, för de äldre sa att när norrskenet var på himlen så skulle människan veta sin plats. ”

Norrsken opub

Min mormor och morfar som har norrbottensfinska som modersmål kallar norrskenet för revontulet. Det betyder översatt till svenska ”räveldar” och kommer från en uråldrig berättelse och tro. Norrskenet på himlen uppstod när en fjällräv som bodde uppe i fjällen sprang omkring och slog med sin svans så snön yrde och flög upp till himlen så det blev norrsken. Det talas inte vidare om att man speciellt fruktade eller var rädd för norrskenet i denna finska version.

Generationerna i skogslandet före min mormor och morfar var tvåspråkiga och talade finska samt samiska. Enligt en källa så trodde samerna att norrskenet var ljuset av själar tillhörande de döda, och när det uppträdde så gällde också samma sak som för mina morföräldrar när de var små. Man skulle uppföra sig lugnt och inte skratta, skrika eller på annat sätt leva om. Det kunde innebära otur, sjukdom eller till och med död att vara respektlös mot norrskenet. Eftersom både min mormor och morfar härstammar från många samesläkter så är det inte omöjligt att olika legender med tiden blandats ihop och blivit en, eftersom inget nämns om en fruktan för norrskenet i den finska versionen med räveldarna.

DSC_0036

Gemensamt för alla folk omkring polcirkeln över hela jorden är att alla har en tro kopplad till norrskenet. Inuiter på Grönland trodde att ljuset var själarna av barn som dött vid födseln. Indianer i Kanada och Alaska trodde precis som samerna att norrskenet var ljuset från de dödas själar, andra indianstammar i Kanada trodde att det var själarna från döda djur. Indianer i USA trodde det var själarna från de krigare som man hade dödat i strid som dansade på himlen och även där gällde att man visade stor respekt och vördnad inför himmelsljuset.

De gånger norrskenet har visat sig på himlen i de södra delarna av Europa så har de oftast sett som ett dåligt omen för kommande krig, svält eller naturkatastrofer. Norrskenet finns beskrivet i ganska många gamla källor, och så även i bibeln som du kan se nedanför i skriften som är 2600 år gammal.

”And I looked, and, behold, a whirlwind came out of the north, and a great cloud, and a fire enfolding itself, and a brightness was about it, and out of the midst thereof as the colour of amber, out of the midst of the fire.”

– Gamla testamentet, Hesekiel 1:4

DSC_0018

Det finns hur mycket som helst att skriva om norrskenet och alla olika folks tro och myter som omgärdar det, men jag nöjer mig nu med att istället vakta himlen om kvällarna och kanske få chansen att åter få en titt på det.

”Tänk vad roligt att dina egna barnbarn en dag kanske får läsa om vad jag trodde om norrskenet när jag var liten. Det är ju nästan fantastiskt.”

– Mormor funderar och jag kan bara hålla med henne.

/Tommy

Källor: http://finland.fi/Nature_Environment/aurora/history4.html
http://www.studyenglishtoday.net/aurora_borealis.html

4 thoughts on “Räveldarna

  1. Oj vilka jättefina foton! Spännande läsning om alla myter om norrskenet. Kul att du skriver på bloggen igen, fortsätt gärna med det, nu när boken är färdigskriven! 🙂

  2. När jag såg dessa vackra fotografier väcks min längtan till gamla tider!
    Hälsa till alla släktingar!
    Maily

  3. Det finns ett uttryck på vår finska om att vissla; ”ette kuttua piruja” vilket ordagrant betyder ”att kalla på djävlar”. 😉

Kommentarer inaktiverade.