Offerplatsen vid Unna-Saiva

År 1915 fann arkeologen Gustaf Hallström en av Sveriges största samiska offerplatser vid sjön Unna-Saiva intill byn Lillsaivis i Gällivare kommun. På platsen vart utgrävningen skedde finns än idag själva seitarna, offerstenarna, kvar vid vattenbrynet. Den större liknar en egyptiskt sfinx och den lilla ligger alldeles intill.

”Vid Unna Saiva har jag funnit en synnerligen rik offerplats, den rikaste hittills inom lappmarksgränsen…Vid själva vattenbrynet ligga två stora stenblock, intill hvilka offergåfvorna hopats”

Unna-Saiva översätts enklast till ”lilla heliga sjön” och orden Saiva och Saivo är synonyma med sjöar som förut ansågs som heliga. Så nästa gång du är och fiskar vid någon sådan sjö så vet du att här har en gång märkliga saker pågått. För övrigt är hela området omkring Storsaivis och Lillsaivis mycket rikt på kultplatser som nyttjats av skogssamerna i området.

Vid offerplatsen i Unna-Saiva hittades totalt över 600 föremål daterade till från järnåldern till vikingatiden. Föremålen fördes sedan till Historiska Museet i Stockholm. Förutom föremål av olika metaller fanns även mängder av renhorn, björnskallar, ben av lo, bäver, sångsvan, tjäder, alfågel, sjöorre, ripa och även ben från människa. Smycken av olika slag, stora mängder pilspetsar och andra redskap fanns även där. En gång hade dessa föremål blivit offrade till seiten för att bringa lycka eller kanske för att bota en sjukdom man hade.

Det sägs att han som visade Hallström offerplatsen till sist fick väldigt problem med sina ben och man menade då att så går det för dom som vanhelgar gamla heliga platser. Jag vet att jag för egen del skulle visa en väldig respekt för såna gamla platser. Kanske inte så mycket för egen del och vad jag tror på, men för människorna som offrade där och för vad de trodde på.

Jag tycker det är väldigt synd att sådan fin lokalhistoria förs ner till Stockholm. Allt som tas ifrån sin plats tappar också lite av sin glans tycker jag tyvärr. Men tänkte att jag skulle visa upp ett urval av denna samling här i bildform. Varsågod, en samling med offergåvor till seiten i Unna Saiva;

Detta bildspel kräver JavaScript.

5 thoughts on “Offerplatsen vid Unna-Saiva

  1. En av Gustav Hallströms släktingar är min kusin Ingvar, son till Kjell Berglund från Gällivare (och därmed din släkting också). Jag ska länka denna berättelse till honom.

  2. De där va bra! Hemma i byn finns många offerplatser men inget som någon visar så, platserna går i arv bland vissa familjer. Olika familjer har olika ställen. På ett vis är de väl ok att allmänheten får veta om offerplatser tänker jag, på ett annat vis är de helt respektlöst och jag hade iallafall aldrig varit den som visat fram en plats. Jag tycker saker skall va som dom är och kunskapen kan gärna gå i arv istället för att tas ifrån sitt ursprung. De finns ett ställe uppe ifjälls där hemma varje gång vi kommer drivandes med renarna över fjällsidan delar sig renhjorden på ett specielt ställe, även om marken ser precis lika ut överallt inga renar eller hundar går där över de är märkligt men en helig plats måste de vara vi som lever idag har ingen kunskap om att kunna knyta de till en historia men man tänker alltid lite extra varje gång man passerar där.

  3. Bäst är ju helt klart om allt får vara kvar, men risken är ju att platserna plundras. :/ Det finns alldeles för många långfingriga typer som går lös.

Kommentarer inaktiverade.