Familjen Snickta & skattelandet Harriluobbel

På min väg mot Harriluobbel via stolpledningen som går mellan Avvakko & Tjautjasjaure.

I januari 2012 tog jag mig äntligen tid att hoppa på skotern och besöka det gamla lappskattelandet Harriluobbel som innehades av några förfäder och tillhörde dåvarande Sjokksjokksbyn. Helt hundra är det inte, men man är idag ganska säker på att Harriluobbel motsvarar det område som är omkring sjöarna Yil- och Ala-Harrilombolo invid berget Harrioive, ungefär mellan Avvakko och Tjautjasjaure. Sedan jag flyttade till Avvakko hade jag tänkt att åka dit och se hur det ser ut, men det tog mig två år innan jag äntligen kom iväg, och den var en kall men fin dag.


Harriluobbel var ett skatteland som innehades av Lars Ivarsson Snickta med familj och övertogs sedan av dotter och svärson innan hela släkten till sist lämnade området. Det finns mycket gamla spår i området såsom boplatser med mera vilket man kan se på tjänsten Fornsök.

En del spår finns här, såsom boplatser av yngre ålder och härdar.

Någon fast bebyggelse verkar aldrig ha funnits här utan familjen verkar ha bott i kåtor eftersom inget nybygge någonsin togs upp mig veterligen. Att familjen sedan stod upptagna under Sjokksjokksbyn ger oss ytterligare en hint om att de var samer utan fast boplats. Dottern i familjen som tog över skattelandet med sin man efter föräldrarna bor enligt Gällivare dombok 1812-19 i kåta och lär vara de sista som bebodde skattelandet innan det lämnades av släkten. Här levde man av jakt, fiske och renskötsel, vilket området verkar vara mycket passande för enligt mig. Harrilombolo-sjöarna är fina fiskevatten och runt dessa finns lågfjäll och skogar vart renarna hade fint bete.

Omgivande fjäll i området

Familjen Snickta i husförhörslängderna.

Familjen Snickta i husförhörslängderna.

Den familj som levde här är alltså den på ovanstående bild och de var min mormors morfars farfars mormors far & mor:

Lars Ivarsson Snickta. Född 1715 i Sjokksjokksbyn och dog 1788 på sitt skatteland Harriluobbel, Sjokksjokk.

Gift med:

Marget Mickelsdotter. Född 1725 i Sjokksjokksbyn, har inte kunnat hitta hennes dödsdatum.

Om dessa två människor vet vi inte så mycket förutom att Lars anklagas på tinget i Gällivare 1763 för att ha stulit en oxren av Grels Olsson i Keinosuando. Deras vidare livsöden är inte kända av mig.

De fick vad jag hittat sex barn varav fem uppnådde vuxen ålder:

Ivar Larsson Snickta. Född 1740 och dog i unga år.

Valborg Larsdotter Snickta. Född 1742 och gift 1774-04-16 med Nils Olsson Pissi från Sjokksjokk.

Bothild Larsdotter Snickta. Född 1752 och dog 1821. Gift med Anders Olofsson Kamar (1751-1818) De övertog skattelandet efter Bothilds föräldrar och levde där i kåta enligt Gällivare domsaga – Dombok 1812-19

Marget Larsdotter Snickta. Född 1755 och flyttar till Herkmyran där hon gifter sig  1778-04-05 med Per Persson Keino.

Mickel Larsson Snickta. Född 1757. Gift med Maria Hansdotter Heinonen från Keinosuando. De bosatte sig i det som sedan blev Markitta och sålde halva hemmanet till Lars Larsson från Ullatti år 1806. Därefter satte de sig mer eller mindre ner på sin hemmanshalva för att dö, 1808 respektive 1808.

Ella Larsdotter Snickta. Född 1759 och död 1805-12-17. Gifte sig med Israel Hindersson till Kuusipää (Ripivuoma) skatteland, Sjokksjokk. Alldeles invid det som deras ättlingar senare grundade, nämligen Granhult-Kuusihuornanen.


Det blev ett roligt litet äventyr som jag då länge tänkt göra. När jag stängde av skotern och såg mig omkring på platsen kom en hel del tankar upp. Hur såg dessa människor ut ? Hur såg deras liv ut ? Jag kan tänka mig att det knappast var någon dans att leva där i kåtorna under långa kalla vintrar. Men vet man inget bättre så är det nog ett ganska fint och fritt liv.

Men här var jag, åtta generationer senare kom alltså pojken på sin nya skoter över lågfjällen från Avvakko. Tuggade på en korvmacka, sörplade på lite varm choklad och skänkte därefter dessa människor en tanke och tackade för livet.

Fikapaus innan hemfärd till Avvakko.

/Tommy

3 thoughts on “Familjen Snickta & skattelandet Harriluobbel

  1. försöker febrilt hitta info om släkten Pissi. vet du något om dem? är i rakt stigande led släkt med Pissi Olof f. 1725.

  2. Det jag kommer ihåg är att Pissi och Snickta ska ha varit typ grannar. Om jag inte är helt ute och cyklar nu så bodde en Pissi i Tjautjas i början av 1700-talet och var renskötare. Han drogs inför tinget för att inte ha hållt upp ”landsvägen” som gick genom skattelandet. När dom påtalade detta ska hans fru ha sagt att dom hellre skulle fälla träd över vägen. 🙂 Kolla http://www.lenvik-museum.no/ sen under; Fra Arkivet ; Kilder till samisk historie. Därefter bör du hitta avskrifterna ifrån Jukkasjärvi tingslag 1700-1730. Tror du kommer hitta ovanstående historia under de första 10 åren. 🙂

  3. Var ungefär ligger/låg Sjokkjokk? Var det inte därifrån pappas (din morfars)mor kom ifrån?

Kommentarer inaktiverade.