Arvet efter Valborg Israelsdotter; Ruuttin-Erkkis första hustru

Jag hittade lite anteckningar och bilder som jag skrivit ner och sparat från bouppteckningen från min mormors morfars farfars mor, Valborg Israelsdotter från Kuusipää skatteland som ligger alldeles bredvid Granhult. Hon var ”Ruuttin-Erkkis” första hustru som jag skrivit lite mer om i ”Ödemarksbyn Kuusihuornanens historia”.

När man läser igenom bouppteckningen efter Valborg så är det ganska enkelt att förstå att den muntliga traditionen som säger att Erik och hans fruar var nomader större delen av deras liv faktiskt stämmer. Detta fick jag höra när jag var liten och samtidigt om familjens stora renhjord som en del äldre målade upp i min fantasi och de platser där de hade betesmarker för renarna. Min morfars bror gillade ofta att påpeka om våra samiska rötter och det var just det som en gång väckte mitt intresse för historia. Här nedan följer nu ett stycke lapplandshistoria och en inblick i ett ganska fattigt liv.

”År 1813 den 5 maj infann sig nämndemannen Hans Keinström till bouppteckning och värdering efter avlidna lapphustrun Valborg Israelsdotter, hos dess efterlämnade man Erik Johannes Olofsson Ruthi tillträde ankommo nämndemannen Anders Ersson i Tårasjärvi och värderades på följande sätt.”

Silver

  • 5 par mailjor 9½ lod

Koppar och Järn

  • 1 st Kittel
  • 1 st Dito gammal
  • 1 st Kokgryta och panna
  • 3 st Rävjärn (fångstfälla)
  • 3 st Huggyxor
  • 1 st Kokjärnskedja (Hängdes över elden i kåtan för att hänga upp grytorna)
  • 6 st (Oläsligt för mig)
  • 1 st Lodbössa
  • 3 st Järnklocka
  • 4 st Biälla (gissar att det är renbjällror)
  • 1 st Fårskinnsfäll
  • 1 st Dito gammal
  • 9 st Sängsskinn
  • 1 st gammal päls av renskinn (kallas också lappmudd och är en kolt av renpäls för vinterbruk.)Renskinnspäls
  • 1 st Mössa av kläde
  • 1 st Kolt av vadmal
  • 3 st Gamla pälsar
  • 9 st Rentömmar
  • 6 st Wodtrep (kallas också rachtis och är ett körredskap till renar.)
  • 3 st Säckar av renbällingar
  • 6 st Gamla rentömmar
  • 4 st Ost korgar
  • 1 st Kista kista
  • 3 st Gamla raidackjor ackja
  • 1 st Gammalt kåtatält
  • 1 st Gammal ullranarana

Renar

  • 3 st härkar
  • 9 st treårssarvar
  • 8 st tvåårsrenar
  • 19 st vajor
  • 6 st kalvarrenkalv

Inventariesumma: 45

”All den kvarlåtenskap som fanns i mitt bo efter min avlidna hustru Valborg Israelsdotter är riktigen uppgiven och ej något där av med vek och vilja undandöljt eller utlämnat. Det intygas under edförbindelse”

Erik Johannes Olofsson Ruthi

Efter lappmannen Erik Johan Olofssons avlidna hustru Valborg Israelsdotter äro fattigmedlen alla schillingar banco till undertecknad levererade och kvitteras af

Gelliware den 21 Februari 1814

Pastor Björkman

Fattigmedel var ett sätt för kyrkan att i samband med bouppteckningar ta en viss procentandel för att hjälpa de fattiga i sitt pastorat. Det roliga är att det finns väldigt få bevarade bouppteckningar från denna tid och Gällivare, så man får vara väldigt glad att just denna finns bevarad för de efterlevande. Här nedanför finns en bild på husförhöret från Kuusipää skatteland där Valborg finns längst ner tillsammans med sin man ”Ruuttin-Erkki”. Ta hand om er !

Husförhörslängd från Kuusipää skatteland som hörde till Sjokksjokks skogssameby.

Husförhörslängd från Kuusipää skatteland som hörde till Sjokksjokks skogssameby.

/Tommy Rapp

6 thoughts on “Arvet efter Valborg Israelsdotter; Ruuttin-Erkkis första hustru

  1. När du släktforskat och gått igen bouppteckningar, har du hittat musikinstrument i listorna nångång? typ fiol, kantele, flöjt eller något annat? /Järämän poika

    • Jag har gått igenom många bouppteckningar men kan inte minnas att jag någonsin sett ett musikinstrument faktiskt..Konstigt nu när jag tänker på det ! Ska forska lite mer om det när jag får tid !

    • Jag tror nog faktiskt att man gjorde det. Dessa människor ägde verkligen inte mycket och minsta lilla sak fördes in i bouppteckningen. Gamla grytor, bunkar, kläder, ja allt hade ett värde så jag tror nog faktiskt att det bara var de riktigt rika som hade råd med instrument..

  2. Oj det var verkligen inte mycket saker de hade på den tiden, tänker på allt som man har nu….

  3. Väldigt intressant att läsa. Noterar att hennes man Ruutin Erkki här har Ruthi skrivet som ett namn. I kyrkböckerna har han kvar namnet Taavola (född i Narken) men han var ju bosatt en tid i Ruuti. Namnen var inte så fasta. Han heter ju också Johan och Johannes och Olsson och Olofsson omväxlande. Skulle inte funka idag!

Kommentarer inaktiverade.